Venäjän sulkiessa Itämeren Suomeen pitäisi saada päivässä 3. 000 rekkalastia tavaraa ja silloinhan se rekkajono olisi satojen kilometrien pituinen ja talvella aura- autot eivät mahtuisi ajamaan siinä seassa!
Tuo eri raideleveys (ero 9 cm) ei ole ongelma: Espanjan ja Ranskan välillä (varmaan muuallakin) on ollut jo vuosikymmeniä junia, joissa toisen puolen pyörä liikkuu automaattisesti toiselle raideleveydelle. Tarvitaan vain yksi vinokisko väliin. Olen itsekin ajanut sieltä junalla rajan yli molempiin suuntiin, eikä sitä edes huomannut.
Talvikeli ei haittaa mitään, kun valtavan massan alla olevat teräspyörät hakevat aktia kiskojen kanssa. Siinä voi olla välissä haperoa jäätä ja vaikka kaksi metriä lunta, mutta juna painaa vaan.
Noilla uusilla raideyhteyksillä voi olla yllättävänkin suuri merkitys Lapin matkailulle ja pohjoisen suurille terästeollisuuden hankkeille. Euroopan nuoriso matkustaa mieluummin kiskoilla kuin lentäen Lappiin jolulupukkia katsomaan ja kutemaan.
Teollisuuden laivakuljetukset ovat halpoja, mutta satamamaksut ja monet lastaukset kalliita.
Tuohon Tornio- Haaparanta yhteyteen on saatu Italialta jääneitä EU- pennosia, mutta Nato voisi maksaa huoltovarmuudestakin.
Espanjasta voidaan ostaa uudet raidetta vaihtavat pyörästöt jo valmiisiin vaunuihin. Kaupungilla olen ihmetellyt Suomessa valmistettujen ratikoiden hiljaista kulkua ja eräs tuntemani raitiovaununkuljettaja vahvisti asian: ne ovat hiljaisia ja varmempia kuin kaiken maailman pendolinot ja mandolinot.
Ne helsingin hiljaiset Suomessa tehdyt ratikat ovat alkuperältään erään euroopan vanhimmista kaikenlaisen kuljetuskaluston valmistajalta eli tsekkien taattua Skoda laatua. Ja onneksi Suomelle ja Kainuulle ne tehdään täällä.
VastaaPoistaHuru-ukko
Liian hyvää ollakseen totta.
VastaaPoistaKyllä tämä täytyy jotenkin turmella.
Ollaanhan Suomessa.
Skoda, Skoda, olihan se tiedossa. Siinähän on keulassakin se Skodan lintu, vai kalako on. Hiljaa lipuvat kuin purjeneet kaupungilla.
PoistaEi voi enää turmella, kun on PS- naiset hoitamassa. Pitää vain myydä yksityisille se junan ajo, VR ja vihreät sabotoivat sitä muuten vuosikymmeniä.
PoistaPitää vaan saada sukkahousumiehille Helsinkiin sadoilla miljoonilla erikoispäällystettyjä pyöräteitä, - tunneleita ja - siltoja.
Skoota neljä pyörää ja loota. Helppo purkaa ja koota. Äiti työntää isä ohjaa lapset kannattelee pohjaa:))
PoistaJossain Skodan historiikissa oli mainita, että se kuva siinä merkissä on tyylitelty inkkaripäähine.
Että näin tänään. Ja joo, mulla on ittellänkin kyseien kulkine. Hyvä auto onkin.
Huru-ukko
Hauska runo, mutta eikööööös se ole nykyään saksalaista laatua. Volkkari vai Trabanttiko omistaa osan ainakin.
PoistaVolkkari sen omistaa vaan Skoda tekee parempia auoja kuin volkkari itse! Asia on todistettu moneen kertaan ja useiden autolehiten vertailutesteissä.
PoistaHuru-ukko
Mutta Trabantti teki autot vanerista ja pahvista ja sehän se on luontoystävällistä.
PoistaMitä nyt lukenut niin vähän väliähän nuo suomen junat on jumissa. kolme hiutaletta radalla niin koko etelä-suomi jumissa, sama laulu syksyllä. voi voi kun lehdet tippuu puista. Havuja Perkele!
VastaaPoistaRuotsissa aikoinaan junat myöhästelivät koko talven 6- 12 tuntia. Koska veturin alla oleva ilmanottoaukko moottoriin jäätyi täyteen lunta. Norjassa oli samat veturit, mutta ilma- aukko katolla ja aina ajassa. En tiijä ovatko hurrit nyt jo saaneet ne putkenpätkät vedettyä.
VastaaPoistaTeknologian kehityksessä on paljon hyviäkin puolia, mutta kohta ruvetaan olemaan siinä pisteessä, että ihminen palvelee teknologiaa eikä toisinpäin. Kaiken maailman nippeliä ja nappelia koodeineen pitää osata hallita autokorjaajankin perusasioita autossa korjatakseen. Vanhusten pitää hallita uusimmat tekniset krumeluurit verkkopankissa asioita hoitaakseen, kun konttorit kohta tyystin suljetaan. Mutta minkäs teet, kun tekoäly vie kohta viimeisenkin ällin nuorison aivolohkoista.
VastaaPoistaJoujou
Tuokin puhelimella varmistus vasta perseestä on. Minulla kastui puhelin viime heinäkuussa ja yritin kuivatella sitä. Sitten pari päivää myöhemmin kaupassa kerrottiin pankkikortin vanhentuneen ja posti ei ollut tuonut uutta.
PoistaEi ollut puhelinta, ei puhelinnuomeroita mihinkään, ei käteistä, eikä mitään. Uusi kortti tuli reilun viikon päästä.
Ei tarvitse enää vaihtaa siirtolaisia Haaparannassa bussiin. Voivat ajella junalla Helsinkiin saakka. Olihan siinä säpinää Torniossa 2015 kun hallitus pisti armeijan kantamaan niiden matkatavaroita. Ketäs silloin oli puikoissa. Muuan Orpo ainakin. Oli vissiin eri orpo. Muuten ei mikään muutu. Mamuja tarvitaan. Propaganda huutavasta työvoimapulasta on kehitelty jo taiteeksi. Göbbels pyörii haudassaan kun ei noin hyvää keksinyt.
VastaaPoistaMediakin sanoo, "työikäisen väestön psyykkisen kuormittumisen ennustetaan kasvavan". Selkokielellä, työstä on tehty niin vittumaista että sitä ei kukaan kestä. Mistä tietää että Suomessa on maailman onnellisin kansa. Ei sitä mistään tiedä, se lukee mediassa. On kuin vitsi entisestä neuvostoliitosta, mutta sattuu nykysuomessa kuin seppää sääreen.
Toinen reitti siirtolaisille on kaljalautat Suomen Ruotsin välillä. Valtio maksaa kellutustukea. Viking Line saa eniten tukea Suomessa, vuodesta toiseen. Sille ei kapitalismissa kukaan mitään mahda.
Suomea ei hyödytä yhtään, vaikka EU: n ulkorajoja suljetaan. Ruotsissa on satoja tuhansia laittomia mamuja, jotka kulkevat väärillä papereilla miten haluavat.
PoistaKuinkahan monet mamut nostavat tukia sekä Suomesta, että Ruotsista. Muslimeilla on jo ihan sääntö, että erotaan maallisesta avioliitosta ja otetaan miehelle kakkosasunto, joka sitten vuokralle. Se ruotsinsomalien Dödspatrull (Kuolemanparto) huumejengi oli vuokrannut 25 sellaista asuntoa.
Tekoäly hoitaa varmaan kohta pankkiasiatkin ja tekee meistä kaikista sijoittajamiljonäärejä eikä kenenkään tarvitse enää tehdä työtä.
VastaaPoistaIhmettelin joskus kun Nordeaan tehtiin palvelunestohyökkäyksiä. Eihän sieltä enää tavis saa mitään palvelua. Se on keskittynyt varakkaiden veronkiertoon. Vaihdoin kauan sitten Osuuspankkiin. Siellä saa apua tiskiltä vielä. Vaihdoin silloin kun Nallukka sanoi että tuodaan vain hiekkaa hänen lattioilleen. Lopetin hiekan viemisen.
Veronika Honkasalo oli Ylen aamussa kaapelien katkomisesta puhumassa. On se kaamea olento, sille pitäisi laittaa vanhasta gramofonista otettu veivattava tekoäly.
PoistaSe jauhoi koko ajan merioikeuksista ja suomalaisten liioittelusta, kun Venäjää syytetään. Ja varjolaivastot ja öljyn osto Venäjältä oli omaa vikaa, kun ei ollut siirrytty vihreään öljyyn. Rypsiöljyyn.
Kaikki kaapelien katkeamiset olivat taas suomalaisten omaa syytä, kuten mamujen raiskaukset ja ryöstelyt.
Nyt on 28. tammikuuta ja Ruotsissa on ollut jo 27 pommi-iskua. Sitten kymmenet ampumiset päälle. Se Kansankoti on aivan perseestä. Allahu akbar!
VastaaPoistahttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3M7a3P/alla-sprangningar-i-sverige-2025-karta
PoistaMiksi ajaa junalla Helsingistä pohjoiseen, jos haluaa mennä Eurooppaan? Eikö kannattaisi rakentaa se hesalaisten kaipaama tunneli Helsingistä Uumajaan?
VastaaPoistaMerenkurkun tunneli- silta Vaasa- Uumaja olisi ihan järkevä. Siinä on paljon saaria välillä. Tunnelielementit voidaan valmistaa kuivalla maalla ja sitten uittaa paikoilleen ja upottaa. Kuten Tanskan ja Ruotsin välillä.
PoistaTai Helsinki Tallinna tunneli. Ite en näe tunneleissa suurempaa hyötyä. Rekkarahti on kallista kun vertaa laivarahtiin. Ja Itämeri on jo piiritetty Nato-mailla. Huono sitä on sulkea laivaliikenteeltä.
VastaaPoistaEi kannata rakentaa 70km pitkää tunnelia kahden pienen kaupungin välille. Kuka sinne haluaa mennä: minä ajoin joskus Pohjois- Norjassa monta kilometriä merenalaista tunnelia ja se oli kaamea kokemus kauheassa krapulassa!
PoistaOlisi tunnelista ainakin se hyöty, että sen alle voisi sijoittaa kaikki Suomen ja Viron väliset merikaapelit, niin loppuisi se jatkuva ankkurikatkominen.
PoistaNe olisivat siellä kuivassa ja sitten virolaiset varastavat ne! Kuten huomattiin Länsimetron koeajossa virolaisten varastaneen metron sähkökaapelit.
PoistaTanskan pääministeri Mette Frederiksen piti tänään pontevan puheen Nato-maiden johtajille. Oispa meilläkin yksi rehelliseksi ja taitavaksi tunnettu ministeri.
VastaaPoistaMette on upea nainen ja hänen politiikkansa on hyvin paljon meidän oman Riikka Purramme politiikan tapaista.
PoistaEekäku, meidän ministerit ovat vittumaisia omalle kansalle. Vieraskoreudella ei taas ole mitään rajaa. Tanskassa toisinpäin. Siinä se ero.
PoistaRiikan hallituksen on pakko tehdä ikäviä leikkauksia, mutta vieraskoreita he eivät ole. Muuten väittämäsi on täysin totta ja pätee kaikkiin Suomen viranomaisiin.
PoistaMeikä on ikäluokkaa joka katsoi mv teeveestä Tarvajärven laatikkoleikkejä. Kerran hän kyseli, pitääkö merenkurkkuun rakentaa tie Ruotsiin. Palkintokin luvattiin parhaasta vastauksesta. Sen voitti, kyllä pitää, kuusi leveää kaistaa menosuuntaan ja yksi kapea takaisin.
VastaaPoistaNythän tilanne on toinen kun Suomessa on huutava työvoimapula. Tarvitsemme miljoonia siirtolaisia tekemään meidän työt.
Sitä työvoimapulaa ne tosiaan jauhavat, vaikka numerot näyttävät ihan muuta.
PoistaRuotsissa on ollut nyt tammikuussa jo 30 pommi- iskua ja siis enemmän kuin yksi päivässä. Plus ampumiset. Pääministeri puhuu "kotimaisesta terrorista" , vaikka sitähän se nimenomaan ei ole. Allahu akbar!
Kummasti nuo muslimit ja islam onnistuvat tuhoamaan minkä tahansa valtion.